Flerstemmige duetter

Old photo by Thorsen and Sveen

1993 photo of Frode Thorsen and Hans Knut Sveen, used in their first CD with the recorder sonatas by G. Fr. Handel

Frode Thorsen og Hans Knut Sveen spiller søndag 24. august kl. 14.00 konsert i Gamle Bergen. Du får høre triosonater og kortere stykker fra blant annet den legendariske “Notebok for Anna Magdalena Bach”. Konserten er arrangert av Foreningen Antikk Musikk i samarbeid med Bymuseet i Bergen.

Les mer »

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Comments Off

Bergen Barokk til Mikolow og Ostrava

Image Bergen Barokk

Bergen Barokk reiser 22. og 23. mai til hhv Mikolow Chamber Music Festival og Janacek May Festival, Ostrava for å spille konserter på festivalene der. På programmet står musikk fra fransk og engelsk barokk, med Berniers kantate til kaffens ære som et sentralt stykke.
I en suite av A. D. Philidor og F. Couperin gir vi også en smakebit fra siste innspilte CD (utgis 2015).
Prosjektet støttes av Norsk kulturråd, Bergen kommune og Music Norway.

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off

The Musical Club

Frode Thorsen og Siri Hilmen starter Foreningen Antikk Musikks vårkonserter i Latinskolen 2014 med et program med grounds, divisions og sonater for solo instrument og basso continuo. Tostemmigheten tas ned til det helt konsentrerte når Hilmen utøver både basstemme og akkompagnement på cello alene. Hør musikk fra Oxfords klubbmiljø anno 1720.

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off

Musikk fra Solkongens hoff

Ludvig den fjortenes musikere skulle forskjønne hofflivet, som var preget av detaljert og teatral etikette. Til tross for et strengt regelregime klarte flere hoffmusikere å komponere musikk med tydelig personlig stil. Hotteterre, Philidor, Couperin og De La Barre var blant de beste og mest profilerte i Solkongens eldre dager. I deres instrumentalmusikk finner vi klassiske komposisjonsteknikker kombinert med stiliserte danser. Mange av dansene hadde en “barbarisk”, folkelig opprinnelse, men de ble ”temmet” og utstyrt med sirlig ornamentikk, slik at de kunne presenteres som anstendig og kultivert folklore ved hoffet.

Fra Bergen Barokk: Frode Thorsen, blokkfløyter; Markku Luolajan-Mikkola, viola da gamba; Thomas C. Boysen og Thor-Harald Johnsen, teorbe og barokkgitar; Hans Knut Sveen, cembalo.

Posted in Arrangement | Comments Off

Bergen Barokk og Telemann i gave til Mikhail Khodorkovsky

Da nylig frigitte M. Khodorskovsky fikk i spørsmål hva han vil bruke tiden på svarte han at han vil høre klassisk musikk. Forlagsdirektør for Toccata Classics, Martin Anderson, sendte ham umiddelbart en gave.

Posted in Nytt om Bergen Barokk, Sweet | Comments Off

Bergen kommune og Norsk kulturråd

Bergen Barokk mottar støtte fra Norsk kulturråd og står på budsjettet for Bergen kommune for 2014. (Klikk på lenkene for å lese mer.)

Norsk kulturråds hjemmeside sier utvalgsleder Malika Makouf Rasmussen at rådet i vurderingen av søknadene  først og fremst legger vekt på ensemblenes kunstneriske kvalitet samt på utvikling og omfanget av deres konsertproduksjon og formidling. Ensembler som i tillegg bidrar til et sjangermessig og kunstnerisk mangfold, samt geografisk spredning, gis i følge Rasmussen positiv uttelling i vurderingene.

Vi takker for tilliten og ser fram til et innholdsrikt 2014.

Posted in Debatt, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off

ALLA FRANCESE

Ludvig den fjortendes musikere hadde én viktig oppgave; de skulle forskjønne hofflivet, som var preget av detaljert og teatral etikette. Til tross for et strengt regelregime klarte flere hoffmusikere å komponere musikk med tydelig personalstil. Hotteterre var blant de beste og mest profilerte i Solkongens eldre dager. I hans instrumentalmusikk finner vi klassiske komposisjonsteknikker kombinert med stiliserte danser. Mange av dansene hadde en “barbarisk”, folkelig opprinnelse, men de ble ”temmet” og utstyrt med sirlig ornamentikk, slik at de kunne presenteres som anstendig og kultivert folklore ved hoffet.

Medvirkende fra Bergen Barokk: Frode Thorsen, blokkfløyte; Thor-Harald Johnsen, theorbe; Hans Knut Sveen, cembalo; Markku Luolajan-Mikkola.

Gå til Holbergdagenes hjemmeside.

Posted in Arrangement | Comments Off

Hans Knut Sveen med gjester i Musikksalongen

LES OM ARRANGEMENTET HER.Poster Musikksalongen 18

Posted in Arrangement | Comments Off

Bergen kirkeautunnale 3. november

Se oppslag under Bergen kirkeautunnale for omtale.

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Comments Off

Bergen Barokk og Suzuki Viva i Skjold kirke

I programmet Hjemme hos familien Bach løfter Bergen Barokk fram en side ved Bachs musikk som kanskje er litt mindre kjent enn pasjonene, kantatene, orgelmusikken, orkesterverkene osv. Ut fra både fortellinger og ikke minst fra Anna Magdalena Bachs egen notebok får vi innblikk i hvordan musikk også var en viktig del av familien Bachs hjemlige liv.
Gjennom åndelige sanger, koralbearbeidelser, danse- og instrumentalmusikk, inspirert av mangfoldet i Anna Magdalenas notebok, gir Bergen Barokk et bilde av hvordan både mer og mindre kjente musikkverk kan anta en annerledes form enn vi kanskje er vant til å høre dem. Husmusikk som dette kan hevdes å være en spesielt tysk praksis, i hvert fall om vi studerer beskrivelser og musikkpublikasjoner fra 1700-tallet. Denne praksisen kan igjen knyttes til det som i den lutherske tradisjonen ble viktig, nemlig å pleie det åndelige liv, ikke bare gjennom tekst, men gjennom sang og musikk. Da den pietistiske retningen etterhvert bredte seg i det nordlige Tyskland og i Skandinavia var det den hjemlige andakten og sangen som ble en styrke for det pietistiske hovedfokuset, å styrke ens personlige forhold til og ansvar overfor ens gud.
Sterke spor av dette finner vi i den norske salmesangtradisjonen samt i de mangfoldige andaktsbøkene som ble publisert her fra slutten av 1800-tallet og inn i nyere tid.
Samtidig, et møte med Anna Magdalenas notebok vil for noen trekke minnet tilbake til eventuell spilleundervisning i barndommen. Det er nemlig her vi finner stykker som Bachs Menuett, Marsj og Polonese vi drar kjensel på, i hvert fall når vi hører dem igjen. Derfor var det naturlig for BB å gå i samarbeid med Suzuki Viva i denne konserten. På samme måte som at Bergen Barokk arbeider fram arrangement og løsninger for framføring knyttet til kunnskap om repertoaret og perioden så tilfører utøverne i Suzuki Viva en klang og musisering som springer ut fra det kolossale arbeidet det er bare å lære å spille et instrument. Det er mulig at det er i dette forholdet at det helt unike i Bachs musikk kommer fram, – den har noe å tilføre både for den erfarne, profesjonelle som for den unge, utrente musikeren. Bachs egne ord om at musikken “skal tjene til sjelens oppbyggelse og sinnets rekreasjon” blir beskrivende for en sanselig erfaring. Musikk har mange fasetter og det ligger et stort spekter av estetikk i et menneskes livslange omgang med musikk.

Konserten skjer i samarbeid med Suzuki Viva, ensemble med fiolinelever ved Bergen kulturskole og deres leder Britta S. Vindenes.

Posted in Arrangement | Comments Off